UX
Termín UX se stejně jako obsahový marketing stává v online marketingu stále populárnějším, a za posledních pár let se masivně rozšířil i v České republice. Uživatelé internetu jsou čím dál tím více náročnější a očekávají zcela hladký průběh objednávky produktu/služby nebo získání potřebných informací. Zlepšete konverzní poměr Vašich stránek pomocí UX a neházejte Vašim návštěvníkům zbytečně „klacky pod nohy“.
Co UX vůbec znamená?
UX neboli user experience se do češtiny volně překládá jako uživatelský prožitek (uživatelský zážitek ze stránek – úzce souvisí s celkovými emocemi, které na návštěvníka stránek působí).
Cíl UX
Cílem UX v online marketingu je uzpůsobit Vaši webovou stránku tak, aby pro uživatele byla co nejlépe pochopitelná a přívětivá. To v sobě samo o sobě nese spousty technik a možností. UX je u každého projektu zcela individuální a mění se dle nabízeného produktu/služby + cílové skupiny. Pokud máme UX vtáhnout do běžného života mimo „vody ONLINE světa“, tak jde o docílení toho, aby lidé chápali, jaký předmět drží v ruce, či jaká služba je jim nabízena, a jaký je účel daného předmětu/služby + co se s tímto předmětem/službou dá dělat.
Problémy použitelnosti jsou všude kolem nás, jedním z hlavních principů použitelnosti je rozpoznávání možností interakce. Například u okna bychom například měli rozpoznat, že se opravdu jedná o okno, dále na jaké straně se okno otevírá, a jestli jde otevřít dovnitř nebo ven.
Čemu se UX primárně věnuje
Příklad z praxe
Krásným příkladem z praxe jsou třeba cedulky „tlačit“ a „táhnout“ na každém druhém obchodě. V ideálním případě by tyto cedulky neměly být vůbec potřeba, kdyby člověk na první pohled rozpoznal, kam se dveře otevírají. Jenže na první pohled to nerozpozná, a proto ho právě pomocí UX navádíme ke správnému řešení. To samé co platí v běžném životě, platí i u webových stránek a e-shopů. Spousty stránek jsou z hlediska UX špatně uzpůsobené a zbytečně tak nevyužívají svého potenciálu (špatné UX způsobuje málo konverzí, vysokou míru okamžitého opuštění, vysokou míru opuštění nákupního košíku atd.)
Základ úspěšné webové stránky
UX design je v dnešní době opravdu základním kamenem, na kterém se staví celý úspěch či neúspěch webové stránky/e-shopu. Snažím se poskytnout a strukturovat návštěvníkům stránek data přehledně a jasně, ukázat jim jen takové množství informací, které v danou chvíli musí vidět, a poskytnout jim takovou možnost manipulace s daty, jakou právě potřebují.
5 důvodů, proč se v UX obrátit právě na mě
Jak při UX postupuji?
V UX analýze definuji, co je třeba v jednotlivých částech stránky upravit/vylepšit. Analyzuji, kde návštěvníci často stránku opouštějí a proč. Procházím nákupním procesem očima zákazníka a snažím se přijít na nedostatečné či chybějící prvky, které zvyšují míru okamžitého opuštění a snižují konverzní poměr. Zabývám se logikou procházení stránek, vybírám funkce, které zákazníci mohou potřebovat, a umisťuji ovládací a CTA (call to action) prvky na vhodná místa.
Co říkají klienti na mnou odvedenou práci v rámci obsahového marketingu?
Co obsahuje UX analýza (pár základních bodů)
zhodnocení homepage a celkového stavu stránek (včetně všech příslušných pod-stránek)
zhodnocení průchodnosti a přehlednosti stránek na všech dostupných platformách
zhodnocení nákupního procesu (v případně internetového obchodu)
zhodnocení košíku (v případně internetového obchodu)
zhodnocení detailu produktu a pod-stránek
zhodnocení CALL TO ACTION prvků
celkové zhodnocení a vytyčení hlavních UX chyb
Cena za UX
Cena za UX úkony záleží vždy na konkurenci v oboru, rozsahu práce a cílech. Vždy se snažím přizpůsobit možnostem klienta, aby byl rozpočet co nejpřijatelnější. Jak práci naceňuji se dočtete v článku ZDE.