Případová studie
Vysvětlení: případové studie se snažím vždy vést co nejvíc srozumitelně (tedy konkrétně a jasně). Nepouštím se do technických detailů, ale snažím se stručně a prakticky pomocí jasně daných faktů/důkazů poukázat na efekt práce mnou vynaložené.
Rychlá fakta na úvod
- www stránky: www.oblekamefrajery.cz,
- délka spolupráce: prozatím 8 měsíců (duben 2016 – prosinec 2016 a stále trvá),
- počáteční stav stránek: zcela nový e-shop, začínalo se doslova od nuly,
- celková investice do mých služeb (včetně kreditů do PPC systému apod.): 220 000 Kč,
- celkový obrat získaný díky osmi měsícům spolupráce: 3 714 616 Kč,
- celkový zisk získaný díky osmi měsícům spolupráce: 1 485 846 Kč (při klientově marži 40 % na produkt),
- investice se vrátila sedminásobně.
Úvod
Pan Bílek se na mě obrátil s tím, že staví e-shop zaměřující se na prodej pánské módy a potřebuje sestavit komplexní marketingový plán (persony, analýzu konkurence, AKW, SEO apod., zkrátka marketingový mix). Zároveň jsem byl požádán, abych dané aktivity, které se v plánu navrhnou a schválí, i sám vykonával.
Marketingové kanály, kterým jsem se po dobu spolupráce věnoval:
- UX (UX analýza zaměřující se na zlepšení použitelnosti stránek, zlepšení průchodnosti/přehlednosti a optimalizace nákupního procesu),
- SEO (AKW + návrh informační architektury a navazující ON PAGE + dlouhodobé OFF PAGE = budování odkazového profilu),
- PPC (vyhledávací a obsahová síť v Adwords a Sklik + remarketing/retargeting = zaměření jak na sales, tak budování brandu),
- zbožové srovnávače (nasazení zboží a feedů na Heuréku, Zboží, Google nákupy a glami.cz + topování a kampaně),
- sociální sítě (tvorba firemních profilů na soc. sítích Facebook a Instagram + prodejní kampaně, kampaně na fanoušky a pořádání soutěží),
- webová analytika (nasazení GA, Search Console, Hotjar apod. + nastavení měření konverzí a celkového vyhodnocování jednotlivých kanálů).
Výsledky (SEO + UX)
E-shop začínal zcela od nuly (nulová návštěvnost, 60+ pozice), a to v obrovsky konkurenčním prostředí (jakým prodej oblečení na internetu bezesporu je). Přesto se mi podařilo čistě v přirozeném vyhledávání (díky SEO) za 8 měsíců spolupráce se dostat na traffic čítající kolem 10 062 návštěvnosti/měsíc (měřeno za listopad 2016).
Investice do SEO za 8 měsíců práce byla přesně 68 000 Kč, tržby čistě ze SEO činily – 969 504 Kč (při marži 40 %), tedy čistý zisk 387 801 Kč (investice jen do SEO se vrátila za 8 měsíců prakticky šestinásobně).
(Obr.1 – Vývoj návštěvnosti čistě z přirozeného vyhledávání) – obrázek v lepší kvalitě ke stažení ZDE
(Obr. 2 – Příklad vývoje pozic na Google/Seznam) – obrázek v lepší kvalitě ke stažení ZDE
Výsledky (ostatní marketingové kanály)
V dalších kanálech marketingu (PPC / FB / Zbožové srovnávače) se podařilo optimalizovat práci tak, aby zisk z kampaní převyšoval sedminásobně vynaloženou investici.
Celkové shrnutí mé práce
Po trvání 8 měsíců investoval pan Bílek do mé veškeré práce (včetně kreditů do PPC/FB apod.) 220 000 Kč, což mu přineslo tržby v celkové hodnotě 3 714 616 Kč
Při jeho průměrné marži kolem 40 % na produkt je zisk čistých 1 485 846 Kč (při započítání všech rizik jako vratky, reklamace apod., které jsou u tohoto sortimentu kolem 20–25 %) se celkový reálný zisk rovná 1 188 686 Kč (investice do mé práce a do marketingových kanálů se i při započítání všech reklamací a vratek vrátila pěti až šestinásobně).
S prací mi vypomáhal kolega Lukáš Bidrman (zaměřoval se zejména na webovou analytiku + PPC).
(Obr. 3 – Celkové tržby e-shopu) – obrázek v lepší kvalitě ke stažení ZDE