Dnešním dnem počínaje je to 5 měsíců od chvíle, kdy nám stavební společnost LUCERN předala novostavbu. Přemýšlím, jak celou recenzi Lucernu a naše společné snažení uvést.
Asi bych začal se samotnou motivací tento článek sepsat. Tou pro nás bylo nejen sdílení této zkušenosti, ale také fakt, že informací tohoto typu je jako šafránu a o Lucernu (byť staví vyšší desítky domů ročně) najdete strašně málo zmínek, natož nějakých recenzí. Na pojmy jako zkušenosti LUCERN, recenze LUCERN nenajdete na Google žádnou relevantní odpověď (až na tuto diskusi na portálu modrastrecha.cz + pár videí na Youtube od pana Šimka). V neposlední řadě je pro nás motivací také zpětná vazba pro samotný Lucern, kde věříme, že tato recenze poslouží i jako věcný feedback. Určitě také pomůže budoucím investorům (klientům Lucernu), aby věděli na co se zaměřit a co nepodcenit.
Obsah článku
Výběr stavební firmy aneb jak jsme k LUCERNU přišli
Zadání bylo jasné. Hledali jsme spolehlivou, zaběhlou a středně velkou firmu (vyšší desítky domů ročně), která staví moderní novostavby na klíč ve středočeském kraji (hodně dřeva, pasivní/nízkoenergetické standardy, čisté prvky, moderní pojetí a rysy) + využívá nejmodernější technologie (rekuperace, tepelné čerpadlo, teplovodní podlahovka, venkovní žaluzie, smart home apod.). Po důkladné rešerši tyto požadavky nejlépe splňovaly čtyři stavební firmy – RD Rýmařov, Atrium, Woodsystem a Lucern.
Absolvovali jsme kolečko úvodních schůzek a LUCERN nás zaujal nejvíc. Na úvodní schůzce (které se zúčastnil pan Peš a paní Kulová) byl ze strany Lucernu kladen důraz na transparentní ceny, které se prý po zasmluvnění nemění (tohle si zapamatujte, ještě na to v recenzi přijde řeč). Dále vícekrát padaly slova o štědrých standardech v ceně, o možnostech individualizace projektu a v neposlední řadě o rychlosti výstavby. Navíc Lucern staví ze všech čtyř zmíněných firem nejmodernější domy, respektive naší představě je jejich pojetí vizuálně nejblíže. Je potřeba dodat, že Lucern si nevyberete kvůli ceně, firma patří k těm dražším. Každopádně za tu cenu při realizaci na klíč člověk očekává i adekvátní péči a určitou „bezstarostnost“.
= dohodli jsme se a rozjelo se soukolí aktivit.
Vše, co níže budu psát a hodnotit, jsou POUZE naše názory a zkušenosti. Zkušenosti moje, mé ženy a našeho stavebního dozoru (který už má něco za sebou)…
Vysvětlivky (zkratky použité v recenzi)
- PD – projektová dokumentace
- TDI – technický dozor investora (náš stavební dozor)
- TM – technická místnost
- TČ – tepelné čerpadlo
Projektové práce
A) Architektonická studie (pí. Kulová)
Nechtěli jsme typový dům, ale individuální studii na míru, s tím, že jsme měli celkem jasnou představu o tom, jak by měl náš dům vypadat. Na starosti si nás vzala paní Kulová, která s námi celou studii řešila a provedla nás celým procesem.
Od studie se pak odvíjí celý dům = je to naprosto stěžejní část celé výstavby a je důležité ji nepodcenit. Tady nelze říct křivého slova. Paní Kulová reagovala vždy svižně, sama přicházela se super nápady a tipy, díky kterým jsme dům ještě o dost upravili k lepšímu (oproti naší původní představě). Nyní po zabydlení musíme uznat, že odvedla skvělou práci s logikou rozložení domu a místností + skvělá využitelnost. V domě není žádné místo, o kterém bychom si řekli, že mělo být řešeno jinak. Vážně skvěle odvedená práce.
Hodnocení: 10/10
B) Projektová dokumentace (p. Frydrýn)
Po schválení architektonické studie si nás převzal p. Frydrýn, který měl na starosti vypracování PD.
Tady už se to (ve srovnání se studií) malinko táhlo a komunikace + samotné vypracování už nebylo tak svižné, jako s paní Kulovou. Nicméně nic zásadního a víceméně jsme drželi deadline.
Co se týká projektu samotného, tak zde se objevují první trhlinky, které poté vypluly na povrch při samotné realizaci domu a které se musely za chodu korigovat/opravovat. Abych byl konkrétní, tak například:
- špatně vyřešené přechody nopové fólie kolem domu (vznikly tam nehezké a úplně zbytečné „zuby“ které se musely při samotné realizaci řešit)
- vývody rekuperace v obýváku byly nelogicky řešené (vznikly tam úplně zbytečně 2 nehezké „schody“ – opět se poté upravovalo (po iniciativě z naší strany)
Nejedná se o nic zase tak zásadního, ale kazilo by to zbytečně estetiku domu. Za co musíme Lucernu dát kredit, je to, jak se k těmto neduhům a nelogičnostem z projektové dokumentace postavil. Všechno bylo v průběhu výstavby opraveno/odstraněno. Nicméně upozornit jsme na to museli my (resp. náš stavební dozor). Kdybychom tak neučinili, tak se nad tím Lucern sám nepozastaví. Celkově jsem měl z PD pocit, že je lehce automatizovaná, a proto se tam vyskytly zmíněné drobné nelogičnosti.
Co ještě stojí za zmínku je elektroinstalace v PD, která je ve standardu spíše slabší. V základu je podle nás nedostatečné množství zásuvek a světelných vývodů (například světelných vývodů jsme nakonec měli trojnásobek než bylo původně navrženo). Pokud chcete hezčí rámečky, více vývodů na světla, více zásuvek, UTP přípravu na kamery, venkovní osvětlení, USB/USB-C zásuvky, vývody na zabezpečovačku, smart home prvky atd., tak si dost připlatíte. S p. Rezkem (který pro Lucern elektro řeší), jsem měl desítky telefonátů, mailů a asi 10 schůzek na stavbě.
Hodnocení: 7,5/10
C) Smlouva
Tady bylo vše víceméně v pořádku, smlouva logická bez větších záludností a zbytečných písmenek. Nějaké drobnosti jsme ještě po doporučení našeho stavebního dozoru a právníka upravovali. Lucern neměl problém tyto změny do smlouvy aplikovat.
Platební podmínky jsou také v pořádku (Lucernu se neplatí nic dopředu, vždy se platí až za vykonanou fázi práce).
Hodnocení: 9/10
D) Stavební povolení
Stavební povolení nám vyřizovala paní Hejná (na kterou jsme od Lucernu dostali doporučení) a byť jsme museli trošku urgovat, tak můžeme doporučit. Něco si připlatíte, ale máte to relativně rychle a bez nervů.
Hodnocení: 9/10
Vsuvka – Zdražení projektu
V létě 2021 mi přišel od pana Černíka nepěkný e-mail, který nás navíc zastihl uprostřed dovolené. Ve zkratce se v něm Lucern, potažmo p. Černík (jednatel firmy) omlouvá s tím, že vzhledem k situaci (covid) jsou nuceni plošně zdražit. A to NEJEN novým klientům, ale i stávajícím (byť jsme již dávno měli podepsanou smlouvu na pevně danou cenu). Pamatujete, jak jsem na začátku psal, že při úvodní schůzce Lucern dával velký důraz na PEVNĚ dané zasmluvněné ceny? Byl to jejich hlavní argument, kterým nás přesvědčili na spolupráci, a najednou to neplatilo. Kdo by čekal zdražení o nějaké vyšší desítky tisíc, případně nějaký ten statisíc, tak je na omylu. Celkové zdražení o téměř 800 000 Kč. No nebudu lhát, dost nás to zaskočilo… Samozřejmě jsem věděl, že situace na stavební trhu není ideální a ceny materiálů rostou, ale co jsem pročítal různé diskuse a zkušenosti investorů, tak větší stavební firmy zdražovaly zejména novým klientům, anebo klientům, kteří jsou ve fázi studie/projektu = nemají ještě podepsanou smlouvu.
Po návratu z dovolené jsem se ještě s p. Černíkem sešel osobně. Omlouval se, vysvětloval… No, co Vám mám povídat, naše vyjednávací pozice nebyla vůbec dobrá (což Lucern samozřejmě věděl). Buď přistoupit na zdražení a nebo smést osmi měsíční snažení ze stolu a hledat novou firmu, kde bychom (jako nový klienti) měli ještě horší finanční podmínky. Každopádně přiznám se, že tato situace v nás zanechala určitou pachuť, které jsme se dlouho nemohli zbavit. Přeci jen dát skoro milion navíc nad rámec toho, s čím jsme počítali ještě před samotným zahájením výstavby, nebyl zrovna vysněný start…
Vsuvka – Štědré standardy?
Tohle je bod u kterého bych se rád pozastavil. Lucern si ve své prezentaci zakládá (na úvodní schůzce mnohokrát zdůrazněno), že jsou firmou, která má oproti konkurenci velmi štědré standardy v ceně.
Standardy jsou dobré, ale zas tak výjimečné nám nepřišly… Například:
Technologie – pokud chcete splňovat nízkoenergetické/pasivní standardy a mít technologicky našlapaný dům = rekuperace, tepelné čerpadlo, teplovodní podlahovka včetně cirkulace TUV, venkovní žaluzie, smart home – tak si připravte minimálně milion navíc nad rámec standardů. Navíc bez rekuperace a tepelného čerpadla dnes ani nedosáhnete na dotaci.
Elektroinstalace – jak jsem psal výše, elektroinstalace je v projektu za nás spíše slabší.
Sanita – pokud chcete modernu (velkoformátová dlažba, černé prvky, lepší vana, walk in sprcháč, moderní WC se soft close apod.) a ne „old school“ koupelnu (WC až k podlaze, rohová vana) tak si řádně připlatíte.
Interiérové dveře + podlahy – pokud chcete vyšší, bez-falcové dveře s hezkým kováním a magnetickými zámky (nechcete základní lamino s nic neříkajícím dekorem) + nemít všude laminát, tak příplatek také není zanedbatelný.
Venkovní žaluzie – bez venkovních žaluzií se v nízkoenergetickém domě orientovaném na západ/jih (pokud nemáte klimu) v létě prostě upečete. Bacha na to… Za venkovní žaluzie se skrytými kastlíky + motory od Somfy si připlatíte, v našem případě 300 tis navíc (záleží samozřejmě na počtu oken).
Okna/HS portál – ve standardu jsou základní plasťáky, pokud budete chtít hliník/dřevo + HS portál (místo PKS, který je v základu) tak jste za okna + 5m HS v hliníku statisíce navíc.
Hasičák – ano, je to detail, ale u domu za téměř 9 míčů si za takovou „drobnost“ připlácet jako za nadstandard, mi zkrátka nepřijde vhodný… a to že to tak má většina stavebních firem za mě není argument.
Náš názor je ten, že standardy Lucernu nejsou špatné, to vůbec ne, ale jsou to prostě „jen“ standardy (podobné jako je má většina ostatních firem). Z prezentací od konkurentů nám nepřišlo, že by se standardy byly nějak pozadu = není potřeba je na úvodní schůzce prezentovat jako zásadní konkurenční výhodu. Pokud si nepřiplatíte za zmíněné nadstandardy, tak se podle nás nedá mluvit o nízkoenergetickém/pasivním a technologicky našlapaném domě. To, že není ve standardech TČ, podlahovka nebo rekuperace samozřejmě chápeme, ale nabízená sanita ve standardu, nebo elektroinstalace by podle nás zasloužila více péče. Zkrátka počítejte s mnohými příplatky – nastříkání parapetů do barvy oken, lepší soklové lišty, prvotní ošetření venkovního dřeva atd. Proces je to velice podobný jako při koupi nového vozu. Novou S-Class taky máte v ceníku „od 1 800 000,-„, ale se švihadly u spolujezdce. Nakonec s příplatky skončíte pomalu na dvojnásobku a u stavby domu na klíč k tomu není zase tak daleko :-).
Na druhou stranu se sluší dodat, že Lucern používá na vše zmínění špičkové technologie, materiály a dodavatele (Zehnder, IVT, Loxone, Isotra, Somfy, Rehau apod.)
Velkým paradoxem pro nás bylo, že Lucern ani moc určité nadstandardy sám netlačil (byť by je klient chtěl). Nabídnuta nám spousta věcí nebyla a pokud člověk staví poprvé, tak ani neví jaké jsou možnosti = o dost věcí by vlastně nevědomky přišel.
Konkrétní příklady: Lepší dřevěné soklové lišty (nikdo nenabídl, počítalo se, že dostaneme plasťáky), keramické rohy v koupelnách (automaticky se počítá s lištami), dvojí dojezdy u dveří do pouzdra (s dětmi super věc), detailnější specifikace dveří (řeší se jen dekor/kování a bezfalc, nikoliv výška, magnetické zámky apod.), řada vypínačů/zásuvek (počítá se se starou Valenou, přitom modernější Valena Life stojí stejně), příprava na fotovoltaiku/elektromobil (nenabídnuta). Přeci není možné, aby každý, kdo si chce něco nechat postavit nebo zrekonstruovat, se musel stát odborníkem v daném oboru… Podle mě je toto dobrý podnět pro Lucern, který by měl mít i na tyto věci nějaký CHECKLIST, který každý klient dostane a vybere si z možností. Nás to stálo zbytečné práce navíc, zjišťovat si všechny alternativy a poté se sólo doptávat Lucernu, zda je realizace možná.
STARTUJEME – koordinace, komunikace, stavbyvedoucí X stavební dozor
Stavbyvedoucí – byli nám přiděleni dva stavbyvedoucí (p. Slavík a p. Plíva). S tím, že s nimi povedeme veškerou komunikaci v průběhu výstavby. Oba dva jsou sympatičtí pánové, nicméně komunikace zejména ze začátku občas vázla a chvíli trvalo, než jsme našli společnou komunikační notu.
Zprvu nám bylo řečeno, že vše kolem stavby bude řešit primárně pan Plíva, potom ale v průběhu stavby celou komunikaci převzal pan Slavík. S čím tedy byl problém byla fotodokumentace. Výjimečně se stalo, že TDI nemohl dorazit, tak jsme požádali o fotodokumentaci (kde bude zřejmé, že bylo potřebné vykonáno). O fotky jsme se museli pravidelně připomínat a když dorazily, tak vypadaly jako kdyby byly pořízené kalkulačkou (to je takový problém vybavit dělníky nějakým androidem za 5 tisíc, který zvládne udělat obstojné foto?). Harmonogram výstavby, který jsme od Lucernu dostali neseděl s realitou. Na to, jak nám bylo častokrát zdůrazňováno, že má Lucern zmáknuté procesy, tak samotné řízení stavby a informace směrem k nám jakožto k investorovi, nám občas (a v určitých fázích výstavby) přišli nedostatečné.
Mnoho věcí se muselo na můj vkus až moc často připomínat/urgovat. I když vše bylo v zápisech a e-mailech. Chyběl mi zde nějaký checklist. Pak by se nenastávaly situace jako například tato: v listopadu napíšu, že chceme barvu žaluzií basault grau a v únoru je poté vznesen dotaz jestli chceme tedy tu základovou stříbrnou a nebo je chceme nastříkat. A takových situací bylo vícero. Konkrétní příklady:
- Chtěli jsme záchod a koupelnové baterie/umyvadla ve vyšší výšce – vícekrát řešeno s p. Vašákovou – na stavbě nerealizováno a muselo se pak opravovat.
- Chtěli jsme vyšší otvory na dveře – zapomnělo se (respektive nikdo to dělníkům neřekl), a tak se zase muselo řešit ex post.
- Chtěli jsme lepší podlahové lišty – zapomnělo se, osadili se plasťáky a poté se muselo trhat a měnit. Zbytečná práce a peníze.
- Prosba o provizorní svody – konec zimy/jaro hodně pršelo a jelikož ještě nebyly nasazeny svody, tak nám byly přislíbeny svody provizorní (aby nám nepršelo z okapů přímo pod dům). Tento task se připomínal mnohokrát, vždy slíbeno, nikdy nevykonáno (nakonec si Lucern v tomto napravil reputaci tím, že nám pomohl s propojením svodů až do gajgrů).
Změny oproti PD a podivná argumentace: zde bylo pár divností a divných argumentů. Například Lucern udělal schody jinak než bylo v PD (neseděl počet ani úhel). Nakonec jsme to vyřešili „sedacím schodem“ a výsledek je ještě lepší, než byl navržen v PD. Kdybychom se nezeptali a nepídili, tak máme schody nesmyslně řešené a esteticky nevzhledné a nikdo nás o tom ani neuznal za vhodné informovat.
Dalším příkladem byl parotěs v garáži. Ten byl uveden v PD, ale na stavbě nerealizován. Při dotazu proč ho tam nedali, přišla argumentace typu, že v garáži není parotěs potřeba – otázka tedy je, proč byl ve schválené PD? TDI dal zapravdu že v garáži v našem případě není potřeba, ale i tak nechápu proč je v PD a případně proč nám nikdo nedal vědět, že i když je v PD tak se realizovat nebude.
JIS osadil kliky na čtyřech oknech ve špatné výšce – nikdo se neozval, museli jsme na to přijít sami (na opravu se čekalo 5 měsíců a muselo se X krát urgovat). JIS osadil pěti metrový hliníkový HS portál a nešel otevírat (respektive šel, ale na jeho otevření by jste musel mít sílu minimálně jako Schwarzeneger). Nikdo nic neřekne, až po našem připomínání se začalo řešit. Nechápal jsem, že si toho někdo z JISU při montáži nevšiml. Mimochodem na opravu HS portálu se čekalo bez mála 4 měsíce.
Z každé kontroly dělal náš stavební dozor důkladné zápisy do emailu + pořízenou fotodokumentaci dával do Google fotek i s komentáři – což je za mě ideálně postup, kdy ke každé fotce je i komentář s požadavkem na úpravu/opravu. Nicméně na komentáře u fotek se moc ze strany Lucernu nereagovalo. Kdyby ano, tak by to podle nás dost zjednodušilo celý proces komunikace.
Na druhou stranu je potřeba dodat ZÁSADNÍ věc. Prakticky nikdy nenastala situace při které by někdo z Lucernu cokoliv namítal, všechno se vždy opravilo a dodělalo „bez řečí“… ale už jen to, že jsme na to museli myslet, kontrolovat a upomínat, nás občas unavovalo. Bylo zkrátka občas cítit, že toho má Lucern moc a nestíhá se věnovat koordinaci a detailům.
Co určitě doporučuji je mít vše černé na bílém a dělat zápisy z telefonátů a schůzek. Předejdete tak mnoha nesrovnalostem, kdy jedna strana tvrdí, že to říkala v telefonátu/při schůzce a druhá si to nepamatuje.
Samotná realizace bod po bodu
A) Základová deska
Zde proběhlo vše víceméně bez větších problémů a neduhů. Byly tam pouze drobnosti, na které stavební dozor upozornil a Lucern opravil/dodělal.
Hodnocení: 9/10
B) Hrubá stavba
Zde už se začaly objevovat nějaké menší minely a drobnosti, ale nic vyloženě zásadního.
Až na to, že dělníci udělali v obývacím pokoji o 20 centimetrů nižší strop než jsme měli v projektu. Ne o 2 centimetry, ale o 20 čísel… A nikdo si toho nevšiml, nikdo to nezkontroloval. Až náš TDI. Což nebylo zrovna fajn zjištění vzhledem k tomu, že už stálo druhé patro = muselo se heverovat a zvedat celý dům.
Hodnocení: 8/10
C) Výběr materiálů (okna, schody, sanita, dveře/podlahy)
V průběhu realizace hrubé stavby navštívíte studio na okna (JIS), na schody (Schody Stadler), na krb (Baustyl) + vzorový dům Lucernu, kde budete společně s paní Vašákovou/Husákovou vybírat dveře, podlahy a dávat dohromady sanitu. Koupelny a jejich „editace“ je v pořádku – velký výběr, vizualizace koupelen jsou v ceně, dobrá komunikace při návrhu koupelen i při výběru jednotlivých komponent (vana, sprcháč, záchod).
Hodnocení: 9/10
D) Nepořádek, chemikálie u souseda
Říká se že člověk si nekupuje jen pozemek, ale i sousedy. To poslední, co člověk chce, je nasírat sousedy ještě předtím, než se nastěhuje. Proto jsem vícekrát stavbyvedoucí upozorňoval na to, ať se snaží na stavbě udržovat alespoň trošku pořádek, ať žádné chemikálie nevylévají na pozemek (zejména ne u sousedova plotu, kde má svůj vrt a ochranné pásmo). O to víc mě vytáčelo, že dělníci prostě nebyli schopní odpad dostatečně vyvážet nebo alespoň nějak zajistit. Vícekrát se pak stalo, že zafoukal vítr a pet lahve, igelit a polystyren létal po ulici. Ani po upozornění z naší strany se nic moc nezměnilo. Nejvíc mě naštvalo, když jsem přijel jednou večer na pozemek a u sousedova plotu byla vylitá chemie. To jediné na co jsem upozorňoval a o co jsem prosil, nedokázal Lucern zajistit. Dokážu pochopit ledacos, ale pro tohle jsem prostě nenašel pochopení.
E) Okna (zpoždění)
Blížili se Vánoce, byla hotová a zaklopená hrubá stavba a dům se měl zaizolovat okny, aby do něj nepršelo. Ovšem okna od JISU nedorazily, nedorazily ani o měsíc později (následně ani o 2 měsíce později) vícekrát jsem Lucern urgoval, aby okenní otvory provizorně zadělali (aby nám do stavby nepršelo).
F) Ochrana stavby/detaily/výmalba
Připlatili jsme si za lepší kliky na okna. Mnoho firem to dělá tak, že osadí okna, kliky odmontují a nechá se jen jedna erární pro dělníky. Lucern to praktikuje tak, že osadí okna, ze kterých (za nás nepochopitelně) sundá ochranné fólie (prý aby zjistili hned případné vady) a kliky nechá všechny osazené a nechráněné. Erární klíč do domu se nedá do nějakého plastového pytlíku, ale strčí se jen tak pod ztracené bednění do bláta, aby pokaždé, co si bude dělník otevírat se do zámku nabrala všechna špína a kamínky.
Pak je tu ještě ten „nefunkční“ HS portál. Znečištěný od stavby by se neměl používat. To se ale nedělo, prakticky pokaždé, co jsme byli na stavbě a byli tam dělníci tak byl HS otevřený. Říkal jsem jak Lucernu tak dělníkům ať ho používají jen v případě nutnosti, ale jaksi to moc nikdo nereflektoval.
Ano jsou to sice detaily a na výslednou životnost stavby nemají téměř žádný vliv, ale právě tyto DETAILY vytváří celkový dojem z odvedené práce…
Téma samo o sobě je výmalba – ta je v některých místech vyložené bídná a museli jsme ji opravovat. To, že se někde ujede válečkem pochopíme, ale aby byl dělník tak líný že si ani papírovkou nezakryje podlahové lišty a vypínače na světla, když stříká barvu to nám přijde jako fušeřina… Všechny lišty jsme museli umývat chemií a leštit, protože na nich byla vrstva malby. Vypínače v obýváku musel p. Rezek (elektrikář) odmontovat a vyměnit, protože při stříkání zdi to vzal dělník i s vypínači. Venkovní mřížky ke krbu a chráničku k internetu někdo přilepil mamutem = pán od O2 měl vyloženě radost… Poškrábaná jednotka rekuperace, zničené dveře do garáže, poškrábaný parapet, držáky na posuvné dveře omlácené, špatně vyspádovaná podlaha ve sprcháči, odfláknuté spárování dlažby v koupelně – vše Lucern vyměnil/opravil, ale proč se toto muselo dít?
EDIT: nakonec k nám koncem listopadu dorazili ještě dělníci od Lucernu a tyto nedodělky s nepovedenou výmalbou, zatmelením děr apod. opravili a to skutečně precizně = za toto palec nahoru.
G) Předání domu – třikrát odsunut termín + fuck up
K určité „eskalaci“ došlo před samotným předáním domu. Byli jsme už skoro 2 měsíce po termínu a předání domu se už 2x posunulo (dost jsme na předání spěchali, protože žena měla každým týdnem rodit). Poslali jsme tedy e-mail, ve kterém jsme vyjádřili naši částečnou nespokojenost s termíny. Načež p. Slavík slíbil, že se pokusí napravit Lucernu reputaci a všechny nedodělky budou do 2 týdnů opraveny + jsme si schválili finální a konečné datum předání domu. Den před předáním jsme jeli na stavbu s tím, že si vše ještě řádně projdeme i s TDI pro případné připomínky při předání. Přijedeme na stavbu a nestačili jsme se divit. Hotového nebylo prakticky nic ze slíbeného, navíc stále chyběly schody (Lucern je asi první firma která plánovala předat dům bez schodů :). Zkrátka chybělo prakticky vše na čem jsme se dohodli, že bude připraveno = úplně zbytečný výjezd jak náš, tak stavebního dozoru. Volám p. Slavíkovi, jestli si skutečně myslí, že je dům v tomto stavu vhodný pro předání? P. Slavík zmatený nevěděl, jaká je na stavbě situace. V tomto případě levá ruka nevěděla co dělá pravá = předání opět odloženo. K finálnímu předání nakonec došlo o další 2 týdny později. Přičemž většina nedodělků byla opravena. Dům jsme tedy převzali s definovanými nedodělky, u kterých nám bylo slíbené včasné vyřešení (btw 2 dny po předání domu se nám narodil další potomek 🙂
Co chybělo Lucern postupně dodal a všechny neduhy opravil. Nicméně neobešlo se bez menší urgence a připomínání :). UPDATE – ke dni 22.11.2022 (pět a půl měsíce po předání) jsou všechny nedodělky vyřešeny.
Hodnocení jednotlivých dodavatelů
LUCERN využívá mnoha dodavatelů (má minimum svých zaměstnanců) a víceméně všichni dělníci jsou Ukrajinci, kteří se na stavbě v partách neustále točí. Rád bych dodal, že všichni zaměstnanci Lucernu + Ukrajinští dělníci jsou velice slušní (žádný náznak nějaké arogance vůči nám). Všichni dodavatelé jsou ověřené a letité firmy využívající špičkové technologie.
Okna, vstupní dveře + HS portál od firmy JIS – za mě velké zklamání z této firmy. Nevím zda jsme měli smůlu, ale toho popotahování kolem oken od JISU bylo vážně hodně. Zdržení dodávky oken o 2 měsíce. Čtyři křídla oken špatně dodaná (na výměnu se čekalo půl roku a předcházelo jí spousta zmatků s výrobou). HS portál nefunkční (čekalo se dalších X měsíců na opravu). Potom drobnosti jako sesedající se dveře, odlupující se guma u balkonovek, odlupující se guma u skleněného zábradlí (oprava na X krát) – na vše se museli volat opraváři a vše trvalo strašně dlouho. Hnědými vodícími lištami (když máme šedé okna) tomu pak JIS nasadil korunu. Tady se jen modlím, aby vše fungovalo, jak má a nemuseli jsme řešit nějaké reklamace.. Hodnocení: 5/10
Venkovní žaluzie od společnosti ISOTRA s motory od SOMFY – instalace v pořádku, musela tam být jedna drobná oprava (vypadlá žaluzie), ale jinak vše funguje. Hodnocení: 9/10
Střešní plechová krytina + parapety od společnosti LINDAB – byly tam připomínky od stavebního dozoru k parapetům (jejich umístění + zakončení), které se musely opravovat, ale jinak v pořádku. Pan jednatel velice sympatický. Hodnocení: 8/10
Dřevěné schodiště od firmy STADLER – byť se nám schody povedly a je to skutečně krásný kus masivu, tak dodání bylo krapet problematické. Schody byly společně s okny první věc, kterou jsme vybírali, a přesto jsme na ně čekali snad úplně nejdéle a kvůli nim se protáhlo i samotné předání domu. Výběr dekorů byl celkem slabý. K dalšímu zdržení došlo kvůli zábradlí, které leželo X měsíců na pozemku a nikdo o něm nevěděl (leželo ve vysoké trávě). Když se pak po realizaci schodů našlo, tak se zjistilo, že ještě ani není nalakované = muselo se zase naložit, odvést a na lakování jsme čekali další 3 týdny… Pro mě nepochopitelná věc, proč někdo přivezl na pozemek nenalakované rezavé zábradlí, když musel vědět že se bude ještě lakovat. UPDATE: posledních 5 schodů začalo vrzat = Lucern dal podnět do STADLERA a čekáme na seřízení/opravu. Hodnocení: 7/10
Tepelné čerpadlo IVT – vnitřní jednotka byla hned a na venkovní se čekalo 5 měsíců po předání domu. Přičemž se jí podařilo získat až po naší neustálé urgenci a iniciativě, kdy se do procesu zapojil i jednatele IVT. Nechat to jen na Lucernu, tak venkovní jednotku dodnes nemáme a dům vytápíme záložním elektrokotlem, přičemž bychom se při dnešních cenách nedoplatili. Když jsem vznesl dotaz na pana Černíka a očekával jsme nějaký návrh kompenzace, pokud by do zimy venkovní jednotka nebyla, tak jsem se mýlil :). Naštěstí to dobře dopadlo a jedná o krásný kus techniky s mnoha možnostmi nastavení a ovládání skrze mobilní appku. Nakonec jsme si ještě připlatili za „super-truper“ výkonnou, tichou a designovou verzi :). Jinak zde se ukázalo jak Lucern prostě občas neřeší detaily. V manuálu k venkovní jednotce je jasně uvedeno, že se má kondenzát (kterého z jednotky za den vyteče skutečně hodně – až 30l) vyvést mimo jednotku pomocí zaizolované trubky. Lucern vůbec neřešil a kondenzát nechal bez odvodu kapat pod jednotku. Až po upozornění z naší strany došlo k úpravě.. Izolace trubek TČ dle našeho TDI nedostatečná, musel jsem nakoupil izolaci navíc + kaučukovou pásku a ještě odizolovat. Hodnocení: 7/10
Rekuperace od společnosti ZEHNDER – bez problémů, za mě „must-have“ technologie do novostaveb. Neustále čerstvý vzduch po celém domě + ovládání skrze mobilní appku dobrý bonus. Hodnocení: 9/10
Podlahové teplovodní topení od REHAU + celkově ZTI (zdravotně technické instalace) řeší u Lucernu pan Srb (sympatický pán) – vše zatím v pořádku v kombinaci s tepelným čerpadlem od IVT funguje, jak má. Hodnocení: 10/10
Interiérové dveře od firmy PRUM – zatím vše v pořádku, krásné dveře a kování za slušné ceny. Hodnocení: 10/10
Koupelnové radiátory P.M.H. – pěkná a funkční designovka, ale čekalo se na ně 3 měsíce. Hodnocení: 9/10
Osvětlení – brali jsme externě mimo LUCERN z e-shopu nordlux.cz (skandinávský styl) – dražší, ale skvělé. Hodnocení: 10/10
Podlahy – dole velkoformátová dlažba od Marazzi/Abitare/Imola. Nahoře lamino od SwissKRONO – dlažba perfektní a lamino zatím celkem ok. Uvidíme, jak bude lamino časem pracovat. Hodnocení: 8/10
Koupelny dlažba – dlažba do koupelen velkoformátová od Marazzi/Abitare/Imola – v pořádku. Hodnocení: 10/10
Sanita vybavení – kombinace Hans Grohe, Geberit a Ravak – výborná kvalita. Zatím bez problému. Hodnocení: 10/10
Krb + stěrka od BAUSTYL – uvidíme, jak bude fungovat v zimě (plánujeme ho spíše pro vykreslení atmosféry než jako zdroj tepla). Zatím ale stále (už 3 měsíce) čekáme na finální seřízení. Hodnocení: 8/10
Elektro – veškeré elektro a rozvody v domě řešil p. Rezek. Lidový člověk s kterým je dobrá domluva. Nicméně i z něho byla cítit značná nervozita z toho, že nestíhá (strašně moc rozestavěných domů, málo času). Hodnocení: 9/10
Shrnutí a závěrečné hodnocení
Zcela upřímně, měli jsme od LUCERNU vysoká očekávání (možná až moc vysoká) a ta byla naplněna pouze částečně. Na druhou stranu jak jsem uvedl v úvodu, je to náš první dům na klíč a je nám jasné, že stavba domu je tak komplexní věc, že ne vždy jde vše na 100 % podchytit a problémy se chtě nechtě vyskytnou u každé firmy. Navíc v našem případě Lucern stavěl v ne zrovna příhodné době (covid, zdražování materiálů, energetická krize, válka na Ukrajině…). Tato skutečnost nehrála Lucernu moc do karet. Nicméně problémů, které se musely řešit, bylo v průběhu realizace poměrně dost, přičemž se spoustě z nich dalo předejít, kdyby měl LUCERN lépe zvládnuté určité procesy + více času pro své lidi. Ono obecně jádro pudla naprosté většiny problémů podle mě tkvěl v tom, že toho má Lucern (na početnost týmu) zkrátka moc.. Moc rozestavěných domů, málo lidí = málo času a z toho se odvíjí určité zmatky a cit pro detaily. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby Lucern ubral na počtu domů nebo rozšířil tým + vylepšil pár procesů, tak by to mohlo být vážně TOP. Know-how, materiály a dodavatele na to rozhodně mají… Každopádně Lucernu je potřeba dát kredit za to, že se ke všem nedodělkům vždy postavil čelem. Od pana Černíka přes Slavíka/Plívu až po jednotlivé dodavatele a paní Husákovou/Vašákovou/Hejnou jsme za celou dobu nepocítili ani jedinkrát sebemenší náznak nějaké arogance. Dalším plusem je, že LUCERN využívá skutečně prvotřídní materiály (od šroubků až po střechu) a dodavatele s TOP technologiemi. Suma sumárum s domem jsme spokojeni, vše zatím funguje, jak má, dům je krásný a bydlí se nám skvěle. Zda bych toto mohl tvrdit, kdybychom neměli náš nezávislý stavební dozor p. Kovaříka (který stavbu perfektně korigoval a usměrňoval + objevil dost nedodělků a chyb), si nejsem jistý. Bez pana Kovaříka to vlastně ani nemuselo dopadnout tak dobře. Ale to jsou jen domněnky.
= doporučil bych LUCERN svému nejlepšímu příteli? Ano, ALE pouze s prvotřídním technickým dozorem a asi nižší laťkou očekávání, než jsem měl já. Ideálně také počkat na příhodnější dobu pro stavbu domu (pokud tedy vůbec ještě někdy nastane…)
Plusy
- Moderní pojetí (vědí co frčí a podle toho jednají – technika, vybavení, design)
- Prvotřídní materiály a dodavatelé (až na pár výjimek)
- Rychlost výstavby (i když bylo zpoždění oproti původní dohodě, tak do roka bydlet stále není špatný)
- Vstřícnost a nulová arogance při opravě nedodělků
- Kvalifikace týmu – p. Slavík je skutečně kapacita a řemeslu rozumí, to samé p. Kulová a další zaměstnanci Lucernu.
Mínusy
- Občas nekonzistentní a zmatená komunikace
- Chybějící info/foto o průběhu stavby (aktualizovaný harmonogram apod.)
- Respekt ke stavbě a domu samotnému ze strany dělníků + práce s detaily
- Hodně rozestavěných domů a málo lidí (chybějící cit pro detail a lepší koordinaci)
- Na určité fáze výstavby chybějící procesy (checklisty)
- Zdražení zasmluvněné ceny
Finální hodnocení: 74% → 79% (hodnocení navyšuji díky pozitivnímu přístupu Lucernu k reklamacím viz. níže)
Říká se, že kvalitní stavební firma se pozná také podle toho, jak se staví k reklamacím po předání domu. Uvidíme tedy, jak bude vše fungovat za plného chodu domácnosti + jak se LUCERN bude stavět k případným reklamacím (s tím, že +/- 10% si ještě nechám do zásoby a přidám/uberu je v celkovém hodnocení časem podle funkčnosti domu a tomu jak rychle/ochotně bude Lucern řešit případné reklamace).
Pokud by nějaký problém a následná reklamace nastala, tak na konec článku vždy doplním aktuální INFO.
REKLAMACE + dodělávky po předání:
A) Dodělávky po předání domu
- Chybějící spárovačka, chybějící lišty, chybějící L profil u oken, do-tmelení, dodělání oplechování – HOTOVO (prakticky obratem)
- Seřízení dveří v TM (nešli zavřít) – HOTOVO (prakticky obratem)
- Oprava poškozených interiérových dveří v 2NP – HOTOVO (prakticky obratem)
- Zvednutí podpěrných sloupů – HOTOVO (prakticky obratem)
- Dodání nového krytu rekuperace (výměna za poškrábaný) – HOTOVO (prakticky obratem)
- Montáž zábradlí + přechodové lišty na schody – HOTOVO
- Dodání chybějícího PHM radiátoru – HOTOVO (čekalo se 2 měsíce po předání domu)
- Výměna splachovadla + nefunkčního WC prkénka – HOTOVO (čekalo se 3 měsíce po předání domu)
- Dodání chybějící venkovní jednotky TČ – viz. výše popis situace – HOTOVO (čekalo se 4 měsíce po předání domu)
- JIS – oprava HS portálu + seřízení oken + výměna špatných oken – HOTOVO (čekalo se 3-4 měsíce po předání domu – neustále urgence, zmatky)
- Výměna garážových dveří – HOTOVO (stejná situace jako s okny)
- Výměna venkovního parapetu – HOTOVO (čekalo se 4 měsíce po předání domu)
- Oprava drobností v interiéru (popraskané rohy + akrylát, fleky barva, drobné designové nedodělky) – OPRAVENO (skvělá práce)
B) Reklamace
- Vycvaknutá venkovní žaluzie z pojezdu – OPRAVENO (trvalo 2 měsíce…)
C) AKTUÁLNÍ INFO (BUDU POSTUPNĚ DOPLŇOVAT)
7/23 – Řešíme trávník a musím říci, že mě celkem vytočilo, když dělníci (asi aby při výstavbě nechodili v blátě) posypali celou severní stranu hrubým štěrkem. S tím sice nemám problém, ale vadí mi, že ho poté neodvezli! Jen ho přikryli vrstvou zeminy a nyní, když jsme chtěli sázet, zjistili jsme, že 5-40 cm pod povrchem je to samý štěrk. Už třetí víkend prosíváme zeminu a zbavujeme se štěrku = zbytečná práce navíc.
8/23 – Pak je tu například detail, kdy LUCERN nedal do svodů záchytné košíčky na listí a včera jsem lovil ptáka v gajgru. Sakra vždyť ten košíček stojí 80kč/kus – to je takový problém to tam dát a předejít ucpávání svodů a gajgrů? :/
4/24 – Náš stavební dozor pan Kovařík se u nás byl v tomto měsíci podívat (cirka rok a půl od předání díla) a udělal tzv. záruční kontrolu. Z kontroly vznikl výčet věcí, které bude potřeba pořešit. Nic vyloženě zásadního, ale vše věci, které by měli být uznány jako reklamace a vyřešeny na straně Lucernu. Tak jsem zvědavý jak se k tomu Lucern postaví. Jak jsem psal v závěrečném hodnocení – kvalitní firma se pozná podle toho jak bude reagovat na reklamace. Budu poté reportovat a dle toho upravovat i celkové hodnocení.
INFO k reklamaci – 9/24 – na starosti při řešení reklamací si nás vzal pan Pešák. Vstřícný, spolehlivý, ochotný – takto by se dal ve zkratce popsat. Veškeré závady a drobnosti byly vyřešeny a odstraněny. O jaké závady se jednalo:
- Vlivem lehkého poklesu podlah (jak dům pracuje) se vytvořily mezery mezi podlahovou lištou a podlahou v druhém patře (do mezer se usazoval prach a esteticky to nevypadalo dobře) = dělníci lišty přelepily a vše kolem upravily akrylátem – 2 dny práce.
- Popraskané spáry v koupelnách a technické místnosti – opraveno
- Mírné prasklinky na fasádě a pod venkovními parapety – opraveno
- Opraveny praskliny na zdi v interiéru
- Nefungující tlačítko/funkce BOOST u rekuperace – přijel elektrikář a opravil
- Ohnuté těsnění u oken – opraveno
- Jeden nedotažený spoj na plechové střeše – zkontrolováno/opraveno
- Vyměněn jeden celý parapet (ten původní měl špatný sklon a držela se na něm voda)
- Vyměněna vodovodní baterie v koupelně (reklamace – vada materiálu)
- Dodány chybějící gumové silent-bloky pod čerpadlo
= jsem spokojen, jak s přístupem, tak výsledkem reklamace. Jediné co ještě řešíme a je tam otazník jsou vchodové dveře. Ty byly nejspíš špatně vyrobeny a při plném otevření lehce drhnou o podlahu a už nejdou zvednout. Jsme s Lucernem domluveni, že pokud budou dále sesedat, tak nám celý vchod budou muset „vybourat“ a dveře vyměnit za nové.
Pokud by Vás zajímalo něco dalšího, tak klidně volejte, nebo pište do komentářů/na e-mail.
Dobrý den,
velmi mě zaujala Vaše reference – s Lucernem začínáme stavět do měsíce, a marně jsem něco hledala.
S dotazy bych asi dovedla Vás zásobit hodiny, ale víceméně vše hlavní máte ve velmi dobře strukturované recenzi.
Tak snad jen kosmetická záležitost – na fotografiích.. Jaké obklady a dlažbu jste prosím vybrali do koupelen (konkrétní typ) a která je to podlaha 🙂
Čeká nás vybírání zařizovacích předmětů..
Děkuji moc
Hezký den, klidně pište/volejte pokud by Vás něco konkrétního zajímalo 🙂 co budu vědět odpovím. Ohledně obkladů/dlažby. Dolní koupelna (s mechem) je kombinace Icon Smoke a Icon Silver a horní koupelna (volně stojící vana) X ROCK White a X ROCK Grey. Přeji hodně zdaru 🙂 Broněk
Dobrý den, jak vám vyšla základová deska? Mám namysli rovinatost.
Dobrý den, se základovkou nebyl (co vím od stavebního dozoru) žádný problém.
Dobrý den, velmi děkuji za precizně zpracovaný komentář ke stavbě vašeho domu! Komentářů je opravdu minimálně a pro ty, kteří jsou ve fázi výběru stavební firmy, jsou to informace velmi cenné.
Přeju, ať se vám hezky bydlí:-)
Moc děkuji 🙂
Uff, tak tomuhle říkám důkladná recenze! Díky za toto sdílení zkušeností, přesně tohle sem hledal. Sami nyní s ženou stojíme před výběrem realizační firmy a tohle dost pomohlo. Ty ceny mi přijdou šílené, koukal sem na ceník Lucernu nyní o rok později potom co jste dostavili a přijde mi to vše zase dražší. No lepší (respektive levnější) doba na stavbu už asi ani nikdy nenastane. Mohu Vám nějak v týdnu zavolat? Ještě bych se optal na pár věcí 🙂 co mě nyní napadá je jak a zda s Vámi komunikovali i přímo dělníci? Respektive dalo se s nimi nějak na stavbě domluvit, nebo komunikovali pouze ze stavbyvedoucím z Lucernu? A možná ještě jeden dotaz čistě ze zvědavosti, věděl Lucern, že bude stavět dům profi marketérovi jako jste Vy, který následně zkušenost bude sdílet a všude na Google/Seznam při zadání Lucern recenze/Lucern zkušenosti vyběhne na prvním místě? 😀 Docela by mě zajímalo jestli by Lucern dal větší důraz na ty neduhy ke kterým došlo kdyby tuto skutečnost znali. Nejsem si jistý zda si to p. Černík respektive Lucern uvědomuje, ale tahle recenze, která má koukám skoro 2000 přečtení má reálně hodnotu desítky (spíše stovky) milionů pro jejich firmu, protože se na jejím základě podle mě nemalá řada investorů rozhodne zda do stavby s Lucernem jít nebo sáhnout po konkurenci. Já být panem Černíkem, tak Vám teď postavím minimálně menší domeček/zahradní domek na jejich náklady aby jste se o to v recenzi ještě zmínil :D. Ještě jednou díky a ať se dobře bydlí (v týdnu bych ještě s dovolením zavolal)
Díky, panu Černíkovi jsem se hned na začátku zmínil co dělám a že zkušenost se stavbou poté takto „zdokumentuji“.. Nicméně nemyslím si, že tomu dával nějakou pozornost. Jestli si uvědomuje, že recenze má pro LUCERN velkou cenu nevím 🙂 na druhou stranu recenze je ve finále pozitivní, jak jste si mohl sám přečíst… takže LUCERNU klienty spíše přinese než odradí.. Zásadní je jak se bude bydlet v průběhu času + jak se bude Lucern stavět k případným neduhům a reklamacím, tak se pozná kvalitní firma – to hodlám dokumentovat dále 🙂
Dobrý den,
narazil jsem na tento článek díky prokliku z Vašeho shrnutí roku 2023. V průběhu let postupně provádím rekonstrukci 2 generačního domu – jdu byt po bytu, vloni nová střecha + zateplení. Najímám si různé živnostníky a vím jaké jsou rozdíly v kvalitě. Zažil jsem již hodně kopanců. A fakt je potřeba pořád všechno kontrolovat. Dělám z domu, takže mám velké štěstí, že můžu průběžně přes den kontrolovat, co se děje. Několikrát se to hodně vyplatilo.
Vaše hodnocení za o 20 cm nižší místnost, kdy se vše muselo heverovat mi přijde opravdu velmi velmi benevolentní 🙂 Za mě neskutečný fail. Ať se vám daří!
Zdravím, díky za koment 🙂 šlo o obývák, který nad sebou už nemá obytné patro, takže se heverovala „jen“ tato jedna místnost. Jako „revanš“ jsme dostali lepší zateplení, takže z toho nakonec těžíme, ale pravda fail to byl slušný a kdyby jsme na to zavčas nepřišli, tak by hodnocení bylo určitě jiné :). Děkuji a ať se taky daří 🙂
Hezký den,
děkuji za recenzi. My máme dostavěno cca 4 roky. Musím říct, že ve spoustě bodů jsem našla naši stavbu.
Namátkou:
– zvýšení ceny po podepsání smlouvy (ale je fakt, že jsme dlouho čekali na územní rozhodnutí – cca 1 roky, takže jsme to brali tak, že ke zdražení dojít mohlo, nicméně tady koukám, že to zvyšování ceny je možná standard)
– jeden pokoj byl posunut o 1,5m v šířce (v místě, kde měly být věstavěná skříň bylo okno), nevšiml si to nikdo, ani stavební dozor, muselo se předělávat
– podlaha – vybrána, objednána asi 4 měsíce předem – a 14 dní před instalací volal pan stavbyvedoucí, že naše podlaha není skladem a již nikdy nebude, protože se nevyrábí a musíme vybrat jinou. Podotýkám, že jsme dle podlahy měli vybraný nábytek a vestavěné skříně atd. Nakonec jsme z tohoto fuckupu alespoň vytřískali vinyl místo laminátu
– bordel kolem stavby a stížnosti sousedů na každotýdenním pořádku (stavěli jsme na poslední parcele ve vesnici, kde už měli sousedé své domy 4-10 let hotové, takže jsme byli opravdu oblíbení :)) )
– od elektrikáře jsme dostali dotaz kdy budou připojeny sítě do domu – na základě toho jsme zjistili, že to nebylo součástí kalkulace, nikdo nás neupozornil že bychom to měli zajistit externě a zhruba měsíc před předáním jsme museli řešit kdo přivede sítě k domu (cca 10m od antoníčku a vodovodu)
– špatně navržené dveře v dokumentaci, takže při otevření se do půlky kryly s dalšími, takže se nedalo do pokoje projít, museli jsme na vlastní náklady nechat po roce vyměnit. Protože jsme si to takto blbě prý schválili na papíře :))
– komín od krbových kamen – chtěli jsme svislý komín, bez kolínek, aby to zapadalo do našejo minimalistického interiéru, no, dělníci netrefili díru, takže máme koleno, keré musí být ještě vychýleno do strany. Nutno říct, že jsme neplatili 40k za komín, bylo odpuštěno. Nahoře se totiž trefili do trámu, takže místo rovného komínu máme dvě kolena – jedno v obýváku a jedno na půdě, pro odtah ne úplně ideální. Takže bezva, že jsme to neplatili, ale radši bych zaplatila, než se na to celý život dívat a řešit špatný odtah při každé návštěvěm kominíka 😀
… a mnoho dalšího
Po 2 letech jsme objednali stavební dozor, aby zkontroloval stav domu a udělal report k opravám před vypršením záruky. Report obsahoval cca 95 bodů. Musím říct, že nic extra zásadního, ale bylo toho hodně (nejhorší bylo na některých místech shnilé dřevo z obkladu – nenechávali jsme ošetřit, protože mělo údajně rovnoměrně zešednout, nicméně některé latě na stejné straně zešedly a některé shnily – neuznáno, dále praskliny ve fasádě – musely se opravit na dvakrát, praskliny na omítce ve zdech vevnitř, probíjející zásuvka).
V letošním roce řešíme dodatečně rekuperaci – ložnice, hostovský pokoj a obě koupelny mají příšernou vlhkost, i když větráme 2x denně, vytápíme.. Je tam standardně kolem 70-80 procent. Dělají se nahoře u stropu mokré mapy, plíseň, rosí se okna, ve vestavěných skříních plesniví zadní strana, dokonce i někde prádlo, takže budeme dodělávat rekuperaci..). Je to dáno asi i tím, že původně jsme měli mít difuzně otevřenou stěnu, ale po zdražení jsme hledali úspory a byla nabídnuta difuzně uzavřená, ale bez rekuperace, což je v zimních měsících fakt průser.
No, nutno říct, že většina věcí byla dodělána a opravena.. Ale díky náročnosti stavby během v podstatě téměř 2 let a nutnosti neustálého upomínání, kontrol na místě, řešení neustálých fuck-upů a toho co je špatně, se nám rozpadl vztah, respektive já osobně jsem naprosto vyhořela, protože jsem se starala oa všechno, přítel byl flegmatik, tak jednání s firmou bylo vždy na mě. Dlouho jsem se na dům nemohla ani podívat, přišlo mi to jako „zasraná“ bouda, kde je všechno špatně. Nicméně dům mi zůstal, po vyrovnání po 2 letech a už vše vidím v lepším světle. Dodělala jsem zahradu, chodníky, příjezdovou cestu atd., a kromě rekuperace nic nechybí a bydlí se nám tady dobře 😀
Hezký den, díky za koment a sdílení zkušenosti :). Mohu se optat od jaké firmy máte dům?
Ta vlhkost je docela problém tedy… Rekuperace by mohla pomoct, mi jedeme na střední výkon a vlhkost je tu non stop kolem 40% spíše zvlhčujeme v místnostech kde se spí. Tak hlavně, že to dobře dopadlo… Stavba je náročná a umím si představit, že pokud nejedou oba na „stejné lodi“ tak to může být pro vztah vážně velká zkouška. Taky na to vzpomínám jako na extra náročné období – stavba, jeden dvouleťák, další na cestě + následné stěhování přes půlku ČR k tomu práce apod. no znova bych to řešit nechtěl 🙂
Lucern samozrejme 🙂 Asi to nebylo z komentare zcela patrne 🙂
Pardon, jsem si nespojil :). Jinak taky jsme tu měli nedávno technický dozor (po 20 měsících od předání) a jsou tam nějaké tasky na Lucern, tak jsme zvědavý jak se k tomu postaví. Nic zásadního, ale pár bodů, které by do budoucna mohli zlobit, tak doufám, že Lucern vše vyřeší/opraví. Přišlo by mi hodně neprofesionální, kdyby to neřešili. Jednak je to v rámci záruky a druhak dům není „věc“ za pár tisíc. Pak tady budu reportovat jak to dopadlo 🙂 mějte se hezky