„Chci podnikat, abych měl více peněz“
„Chci podnikat, abych byl pánem svého času“
„Chci podnikat, abych nikoho nemusel poslouchat a nikomu se podřizovat“
„Chci podnikat, abych mohl pracovat z domu, či cestovat a pracovat ze zahraničí“
Toto jsou dle Evropských statistik čtyři nejčastější důvody, proč se lidé vydávají vstříc podnikání (zakládají firmy, vydávají se na volnou nohu apod.).
V tomto článku, se pokusím shrnout hlavní výhody a nevýhody podnikání, které jsem za těch skoro 10 let co podnikám, zpozoroval. Dále bych rád objasnil, co vše podnikání obnáší (ne opravdu to není jen práce samotná) a vyvrátit tak nějaké zažité mýty, které o podnikání panují a přenášejí se z generaci na generaci.
Celkovým cílem článku, je tedy předat hodnotné informace pro ty, kteří o podnikání přemýšlejí a váhají (případně by měl posloužit jako zamyšlení pro ty, kteří si již cestu životem jako „volnonožci“ razí).
Obsah článku
Výhody / Nevýhody (jste skutečně pánem svého času?)
Nic v životě není černé ani bílé, život hraje v mnoha barvách a u podnikání tomu není jinak. Všechno má svou cenu, svou daň, své výhody a své nevýhody.
Výhody podnikání oproti zaměstnání:
Možnost většího výdělku – ano toto je jedna z hlavních motivací podnikání. Pokud budete dobří, jedineční a budete makat více a efektivněji jak Vaše konkurence, tak si lze v podnikání přijít na skutečně slušné peníze (jak v případě majitele firmy, tak i v případě freelancera). Ovšem zdaleka se nejedná o žádné pravidlo, je mnoho podnikatelů co živoří doslova za minimální mzdu a na druhou stranu spousty zaměstnanců na slušných postech, kteří se mají finančně více než dobře.
Větší úsilí = větší zisk – tento bod je a vždy byl pro mě největší lákadlem podnikání. Jak moc člověk maká a snaží se, tak z pravidla o tolik více si vydělá a posune se dále. Toto v zaměstnání bohužel často neplatí. Najde se zaměstnanec, který dělá svou práci lépe, efektivněji a kvalitně než jeho kolega (co je na stejném postu), který neudělá „nic navíc“, ale platově jsou na tom často oba úplně stejně. Vynaložené úsilí prvního zaměstnance nikdo neocení = časem opadne motivace a stane se z něj jen průměrný (řadový) zaměstnanec, který nedá firmě nic navíc. Opět, ne vždy to musí na 100 % platit striktně v každé firmě (dnes již některé progresivní firmy dokáží pracovat se svými zaměstnanci zcela individuálně a hodnotit je od podaného výkonu – nikoli fixně).
Celkový rozvoj a seberealizace – člověk co v ČR podniká se zpravidla musí neustále vzdělávat a učit nové věci (zejména lidé podnikající v oboru IT, který neuvěřitelným tempem roste a transformuje se). To znamená neustále vzdělání (čtení článků, knih, návštěva konferencí, školení atd.), navíc se celkový rozvoj a seberealizace netýká jen samotného oboru ve kterém podnikatel podniká. Zpravidla se musí vzdělávat i v dalších „disciplínách“, které ve svém podnikání využije a se samotným podnikáním často přímo/nepřímo souvisí (rétorika/komunikace, projektový management, procesy/řízení, time management, efektivita práce, soft/hard skills atp.). Tento fakt považuji za obrovskou výhodu oproti běžnému zaměstnanci, který jen udělá, co musí/naučí se co musí a tam to většinou končí (zejména u manuálních činností ve fabrikách). Velmi často pak dochází k osobnímu nenaplnění a pocitu méněcennosti.
Organizace času – podnikatel si může zpravidla řídit svůj čas čistě podle svého uvážení (nemusí se nikoho dotazovat, zda si může dát toto pondělí volno, či zda může na prodloužený víkend s rodinou na hory). Samozřejmě, je potřeba o tom informovat klienty a zařídit si zakázky/vypracování tak, aby vše stíhal podle domluvených termínů. Ono ohraná věta „podnikatel je pánem svého času“ není zase tak růžová – z pravidla to není tak, že si ze dne na den může podnikatel říct, že letí na měsíc na dovolenou – všechny dny, kdy nebude k dispozici si musí pečlivě naplánovat (zařídit za sebe záskok, informovat o tom klienty, zařídit podle toho termíny apod.). Zaměstnanec má naopak svou pracovní dobu (většinou) pevně danou svým zaměstnavatelem a nemůže si ho uzpůsobovat dle svých potřeb. Na druhou stranu jeho práce je pevně ohraničená a mimo pracovní čas se může věnovat rodině, koníčkům či jiným aktivitám. Podnikatel svůj pracovní čas pevně ohraničený zpravidla nemá, což může být v mnohých případech i velká nevýhoda (tahá si práci domů, pracuje o víkendy apod.). Obecně je organizace pracovního a volného času pro podnikatele jeden z největších problémů. V důsledku špatné organizace a chybějících „hranic“ jsou pak podnikatelé vystavovány stresu, syndromu vyhoření, zdravotním potížím apod. to vše pak vede i k osobním problémům a problémům v rodině (rozvody, odcizení) atd.
Výhody zaměstnaní oproti podnikání:
Pevně daná pracovní doba/více volna – tato nevýhoda není žádné stigma a pevně daná věc, určitě se najde spousty zaměstnanců, co pracují více jak celá řada podnikatelů. Ovšem co z praxe sleduji, tak ve většina případů (mám na mysli podnikatele co skutečně pro svůj byznys něco dělají) je to tak, že zaměstnanci mají mnohem více volného času na svou rodinu/koníčky a další mimopracovní aktivity, než je v případně podnikatelů. Pomáhá k tomu především výše zmíněná pevně daná pracovní doba u zaměstnanců kontra neomezený pracovní kredit na straně podnikatele. Tento bod tedy může být jak výhodou, tak nevýhodou.
Větší ochrana ze strany státu/nulová byrokracie – v této oblasti se jedná o obří výhodu pro zaměstnance, kdy prakticky nemusí v této linii vůbec nic řešit (veškeré daně a k tomu příslušné činnosti za něj vykonává právě zaměstnavatel). Kdežto podnikatel se musí neustále prodírat naším systémem (který se neustále se mění) – bohužel to už dávno není jen o ročním přiznání daně, ale je to o každo-měsíčním podávání DPH, každo-měsíčním podávání kontrolního hlášení, každo-měsíčním placení záloh (zdravotní, sociální), hlídání placení zálohy na FÚ, vedení knihy jízd, placení silniční daně, o neustálém hlídání/úschově všech faktur a výdajů + nyní navíc i o EET apod. To samozřejmě počítám jen čas, který do veškeré byrokracie musíte měsíčně vynaložit, nepočítám samotné náklady, co to stojí (EET, účetní firma atd.). V tomto bodu je tedy velká výhoda na straně zaměstnance, ačkoli zaměstnanec samozřejmě také odvádí z platu daně, tak se o nic (na rozdíl od podnikatele) nemusí starat. Časová zátěž v tomto bodě je tedy často poměrně velká, čím navíc větší firma je a čím více má zaměstnanců tím se i náročnost stupňuje.
Minimální rizika/jistoty – zatímco zaměstnanec má jistotu, že tento měsíc může počítat s určitým platem, tak podnikatel často balancuje na hraně nejistoty z měsíce na měsíc (kladete si otázky typu: „seženu dalšího klienta? udržím si ty stávající?“ apod.). Právě vysoká míra rizika u podnikání je jeden z hlavních strašáků všech, co by chtěli podnikat začít. To riziko tady zkrátka je a vždy bude, viděl jsem mnoho případů, kdy úspěšný podnikatel doslova z měsíce na měsíc došel ke krachu (stačí vážná nemoc, nová/progresivní konkurence, ztráta hlavních klientů) a pokud nemáte dostatečnou finanční rezervu, je to doslova „ze dne na den“. Zatímco jako zaměstnanec můžete vždy dát výpověď (a pokud jste šikovní) není problém si najít do měsíce novou práci, tak jako podnikatel se můžete z krachu firmy vzpamatovávat pěkně dlouho.
Neřešíte konkurenci – jako zaměstnanec zpravidla nemusíte řešit konkurence (za kolik prodává, co nabízí, co dělá lépe a jak), jako podnikatel je to úplně naopak.
Nemusíte se neustále vzdělávat a držet krok s dobou – opět někdo může brát jako výhodu i nevýhodu. Z hlediska časového fondu je to určitě výhoda, protože sebevzdělávání Vám zabere skutečně spousty času.
Co vše Vás bude v podnikání čekat
Nakousl jsem to již ve výhodách/nevýhodách výše – podnikání není jen o práci samotné! Mimo samotnou práci totiž budete daleko častěji vykonávat tyto činnosti:
- Vzdělávání – četba, školení, konference (u mě až 30 % veškerého pracovního času)
- Komunikace (tel, email, jednání)
- Procesy/řízení (pokud máte zaměstnance, externí pracovníky)
- Veškerá byrokracie
- Péče o svůj BRAND/BRAND firmy (články na blog, rozhovory, doplňování referencí, práce se soc. sítěmi)
- Péče o klienty (90% úspěchu)
- Rozvoj – pokud se chcete někam posouvat musíte neustále inovovat/vylepšovat/transformovat ve všech oblastech (kvalita produktu/služby, péče o klienta, podklady, prezentace, tým lidí atd. atd.)
- Problémy – neplatiči, problémový klienti atd.
- Práce – no a v neposlední řadě samozřejmě samotná práce (v mém případě je to samotné vykonání marketingových činností (SEO, PPC, UX atp.) + řízení lidí + zpracování výstupů/vstupních nabídek/analýz/reportů atd.)
Jak vypadá můj obvyklý pracovní týden jsem sepsal v článku ZDE
Podnikat nebo se nechat zaměstnat? Řiďte se podle svého vnitřního chtíče
Podle mě neexistuje nic jako (co nám často média a navenek „úspěšní“ podnikatelé předhazují):
- podnikatel = pán svého času, více financí, šťastnější život
- zaměstnanec = nešťastný ze své práce, málo peněz, buzerovaný svým šéfem
Potkal jsem spousty zaměstnanců, kteří byli ve svém zaměstnání spokojeni (dělali smysluplnou práci za slušné peníze), vyhovoval jim týdenní režim (práce 8 hodin 5x v týdnu, víkend volno, čistá hlava) a nic by na svém životě měnit nechtěli. Zkrátka si neuměli představit, že by museli sami shánět zakázky, bojovat s každo-měsíční nejistotou, pracovat o víkendy, řešit neplatiče/byrokracii/rozvoj/řízení lidí a k tomu být neustále „online“ k dispozici pro své klienty. Tahle představa je doslova děsila a ano není na to vůbec nic špatného, ne každý může/by měl podnikat, a tak je to správně.
Zrovna tak jsem potkal spousty nešťastných podnikatelů, kteří se od rána do večera nezastavili, potýkali se s vyčerpáním, syndromem vyhořením, nechutí apod. tyto stavy v pozdější fázi vedli k osobním potížím(rozvod, odcizení) a v neposlední řadě i k zdravotním a existenciálním problémům.
Samozřejmě, může to být celé i naopak, najde se i spousty nešťastných zaměstnanců a šťastných podnikatelů – pamatujete na větu ze začátku článku? Svět není černý nebo bílý, žije v mnoha barvách.
Moje rada na závěr zní: zvažte své možnosti, zjistěte, jací doopravdy jste – jste zodpovědný? Dokážete unést určitou míru rizika? Podle odpovědí na důležité „vnitřní“ upřímné otázky, pak dobře zvažte, zda jste typ vhodný na podnikání (mrkněte na pěkný článek od FORBES a najděte se v seznamu). Není nic špatného na jednom ani na druhém! Špatné je, pokud se „rozený“ podnikatel trápí v neperspektivním zaměstnání a pokud se „rozený“ zaměstnanec psychicky hroutí a stresuje v podnikání.
Pokud cítíte na Vaší straně rezervy, dejte mi vědět a rád se Vám budu věnovat. Kontaktovat mě můžete buďto vyplněním kontaktního formuláře níže, nebo na můj e-mail (bronek@bronislavmarketing.cz) + jsem k dispozici na telefonním čísle: 728 580 073.
Nabízím své SEO služby i v dalších městech ČR, jako například v SEO v Ústí nad Labem, SEO v Teplicích, SEO v Olomouci, SEO v Praze, SEO v Brně, SEO v Ostravě, SEO v Hradci Králové, SEO v Liberci, SEO ve Znojmu, SEO v Českých Budějovicích, SEO v Karlovo Varech, SEO v Pardubicích, SEO v Kladně, SEO v Děčíně, SEO v Mostě, SEO v Litoměřicích, SEO ve Zlíně, SEO v Plzni, SEO v Jihlavě atp.
Ve vyhledávačích mě naleznete i na další klíčová slova, jako například: online marketing Plzeň, online marketing Olomouc, online marketing Praha, online marketing Brno, online marketing Ostrava, online marketing Zlín, online marketing České Budějovice, SEO specialista Brno, SEO konzultant Brno, Optimalizace pro vyhledávače SEO, Optimalizace SEO, SEO optimalizace cena, SEO optimalizace eshopu, SEO optimalizace pro vyhledávače, SEO, SEO optimalizace www stránek, SEO optimalizace webových stránek, SEO optimalizace stránek, SEO optimalizace pro vyhledávače profesionálně, SEO kompletní optimalizace webu, Tvorba webu a seo optimalizace a mnohé další.