Připravil jsem si pro Vás velký (ucelený) přehled marketingových nástrojů a pomůcek, bez kterých se neobejde prakticky žádný markeťák, který svou práci nebere na lehkou váhu. Jde zkrátka o základní set nástrojů každého markeťáka a zároveň se jedná o inspiraci/dobré vodítko pro samotné majitele e-shopů/webových stránek.
Obsah článku
- 1 Kontrola zpětných odkazů a odkazového portfólia (OFF PAGE) + sledování konkurence
- 2 Kontrola a měření/reportování pozic z přirozeného vyhledávání + celková analýza stránek
- 3 Kontrola ON PAGE a obsahu stránek (duplicity, meta tagy, 404 atp.)
- 4 Kontrola zmínek
- 5 Kontrola duplicit textu i obrázků (v rámci stránek i externě)
- 6 Kontrola trendů a jejich vývoj
- 7 Práce s analytikou a její vyhodnocování
- 8 Celkový přehled o stavu stránek (vývoj indexace, kontrola penalizace, kontrola chyb)
- 9 Kontrola rychlost načítání stránek/responzivity
Kontrola zpětných odkazů a odkazového portfólia (OFF PAGE) + sledování konkurence
Majestic SEO / Ahrefs – na kontrolu zpětných odkazů jen těžko hledat lepšího pomocníka, než je kombinace těchto dvou nástrojů. Obě verze se dají využívat ve FREE režimu (který je ale velmi omezen).
K čemu slouží: Nástroje Vám dokáží zjistit a následně předat podrobné informace o stavu Vašeho odkazového profilu (kolik na Vaši stránku vede odkazů/z kolika domén, jejich vývoj v čase, jejich kvalitu apod.). Dále perfektně zvládnou „špízovat“ Vaší konkurenci, s kterou Vás navíc umí porovnat v mnohých aspektech (Ahrefs zvládne i odhadovat návštěvnost z organicu a sledovat PPC kampaně konkurence). Jako další bod nechybí ani propojení s Google Analytics a všechny data/výsledky lze také pohodlně exportovat do povedených reportů v různých formátech. Ahrefs také výtečně zvládá pracovat s klíčovými slovy – dohledá na jaká klíčová slova se Vaše stránka ve vyhledávání umísťuje + na jaké pozici (toto dříve zvládal program SERPO) + umí pracovat se zmínkami (částečně tedy nahrazuje Google Alerts a Mention)
Pro Českou lokalizaci mírně preferuji Ahrefs, který je dle mého názoru krapet přehlednější a přesnější pro CZ trh (lepší práce se zmínkami, klíčovými slovy apod.) bohužel je ale také mírně dražší.
- Cena: Od 1200kč/měsíc za základní verzi Majestic SEO a od 2000kč/měsíc za základní verzi Ahrefs.
- Webové stránky: Majestic, Ahrefs
Další nástroje, které Vám s kontrolou/vyhodnocováním odkazového profilu a sledováním konkurence mohou pomoci: Moz, URL profiler
Kontrola a měření/reportování pozic z přirozeného vyhledávání + celková analýza stránek
Collabim / Marketing Miner – pokud chcete kontrolovat a pravidelně vyhodnocovat vývoj pozic klíčových slov v přirozeném vyhledávání (Google/Seznam), tak asi jen stěží hledat přehlednější program, než je (přímo k této činnosti) určený český nástroj Collabim od Jirky Koutného, případně „novinka“ a konkurence Marketing Miner od Filipa Podstavce.
K čemu slouží a co umí: pravidelné měření pozic na daná klíčová slova + jejich vývoj v čase znázorněný do grafu, návrhy klíčových slov, statistiky hledanosti (Google/Seznam) na jednotlivá klíčová slova, pravidelné reportování, porovnání pozic na jednotlivá KW s Vaší konkurencí + marketing miner toho zvládá ještě mnohem více (viz. https://www.marketingminer.com/cs/miners)
Další funkce (mimo měření pozic Collabim a Marketing Miner zvládají i další činnosti): hledání odkazových příležitostí, rychlá analýza stránky (kontrola obsahu webu, titulků, nadpisů, kontrola přesměrování a načítání stránek) + mnoho dalšího.
- Cena: FREE režim pro hlídání jedné stránky (bez pokročilých funkcí), od 450kč/měsíc (a výše) za collabim a od 688kč/měsíc (a výše) za Marketing Miner.
- Webové stránky: Collabim, Marketing Miner
Další nástroje, které Vám pomohou se sledováním a vyhodnocování pozic + kontrolou stránek: Semor, Serpo, Ahrefs
Kontrola ON PAGE a obsahu stránek (duplicity, meta tagy, 404 atp.)
Screaming Frog / Xenu – ideální nástroje pro rychlý audit/kontrolu stránek v rámci ON PAGE.
K čemu slouží a co umí: oba nástroje umí perfektně zanalyzovat Vaše stránky a pomocí přehledných exportů poukázat na chyby spojené s ON PAGE (například chybějící titulky/meta popisy, duplicitní obsah, 404 atp.). Bez těchto dvou nástrojů si analýzu stránek již moc dobře nedokážu představit (ušetří opravdu hromadu času). Skvěle dokáží odhalit nedostatky v rámci struktury Vašich stránek a vyexportovat je do přehledných tabulkových reportů s kterými se dále perfektně pracuje.
Pokud hledáte českou alternativu tak lze vsadit na nástroj Marketing Miner od Filipa Podstavce, který zvládá stejné úkony se stejnou precizností.
- Cena: V základním režimu jsou oba zdarma – jedná se o programy, které je potřeba nainstalovat přímo do PC
- Webové stránky: Screaming Frog, Xenu
Další nástroje, které Vám pomohou v kontrole stránek v rámci ON PAGE: Marketing Miner
Kontrola zmínek
Mention / Google Alerts – nástrojů na kontrolu zmínek na internetu je celá řada, já osobně považuji za nejlepší kombinaci právě nástroje Mention a Google Alerts.
K čemu slouží a co umí: pravidelná kontrola Vámi zadaných dotazů/výrazů. Pokud například chcete být informováni, jakmile se něco „šustne“ o Vás či Vaší firmě, není nic jednoduššího, než si pomocí těchto nástrojů nechat dané výrazy „sledovat“ a nastavit upozornění, jakmile nějaká zmínka proběhne. Skvěle lze tyto nástroje uplatnit například při hledání odkazových příležitostí, či při „sledování“ konkurence.
- Cena: oba nástroje jsou zcela zdarma
- Webové stránky: Mention, Google Alerts
Další nástroje na kontrolu zmínek na internetu: Brandmentions, Talkwalker, Ahrefs
Kontrola duplicit textu i obrázků (v rámci stránek i externě)
Kontrola duplicity externě (zkrátka, zda Vám někdo nekrade obsah) – Copyscape
Kontrola duplicit interně v rámci Vašich stránek (zda Vaše stránky neobsahují duplicity) – Siteliner
Kontrola duplicit v rámci obrázků (zda někde nezneužívá Vaše fotografie) – Imageraider
- Cena: nástroje jsou zcela zdarma
- Webové stránky: Copyscape, Siteliner, Imageraider
Další nástroje na kontrolu duplicit: Plagiarisma.net, Screaming Frog
Kontrola trendů a jejich vývoj
Google Trends / Seznam trendy – chcete sledovat trend vývoje na určité klíčové spojení s rámci posledních let? Popřípadě chcete vidět, jak se daný sortiment vyhledává v jednotlivých ročních obdobích? Pak neexistuje nic jednoduššího, než využít těchto dvou nástrojů a pomocí přehledných grafů si zjistit veškerá potřebná data a informace.
- Cena: nástroje jsou zcela zdarma
- Webové stránky: Google Trends, Seznam trendy
Práce s analytikou a její vyhodnocování
Google Analytics – asi nemá cenu tento nástroj nějak zdlouhavě představovat, každá webová stránka v dnešní době musí vyhodnocovat a pracovat s daty a k tomuto účelu neposlouží žádný nástroj lépe než právě Google Analytics. Vyhodnocování návštěvnosti z nejrůznějších kanálů, sledování vývoje, vyhodnocování kampaní, měření konverzí, vyhodnocování chování návštěvníků atd. atd. to je jen malý výčet toho co vše Google Analytics zvládne. Jako alternativu za něj lze považovat pouze Similarweb.com, který ale nesplňuje spousty funkcí, které Analytics hravě zvládá. Jeho jediná výhoda je využití pro odhadování návštěvnosti konkurence.
- Cena: zdarma
- Webové stránky: Google Analytics
Celkový přehled o stavu stránek (vývoj indexace, kontrola penalizace, kontrola chyb)
Search Console – stejně jako výše zmíněný Google Analytics, tak ani Search Console (dříve Google Webmaster Tools) nemá cenu zdlouhavě představovat. Stejně jako Google Analytics, tak i Search Console je naprostým základem pro každého webmastera. Pomocí nástroje Search Console budete mít základní přehled o stavu Vašich stránek (vývoj indexace, kontrola 404, kontrola penalizace, kontrola případných chyb, kontrola responzivní verze) a mnoho dalších užitečných informací na jednom místě).
- Cena: zdarma
- Webové stránky: Search Console
Kontrola rychlost načítání stránek/responzivity
Pagespeed Insights / Mobile friendly od Google – rychlost načítání stránek a responzivita stránek jsou dva velké pojmy, které jsou (zejména v poslední době) terčem mnoha diskusí. Jsou to totiž dva pojmy, na které je kladen (zejména ze strany Google) stále větší důraz a kterými by se měl každý majitel webových stránek zabývat. Pomocí těchto dvou nástrojů si můžete snadno a rychle otestovat, jak je na tom Vaše stránka z hlediska rychlosti načítání (jak u verze pro stolní PC, tak u verze pro chytré telefony) + si otestovat samotnou responzivitu Vašich stránek (zda je uzpůsobena pro chytré telefony). Oba nástroje navíc dávají spousty zajímavých „optimalizačních tipů“ jak se s případnými problémy vypořádat.
- Cena: zdarma
- Webové stránky: Pagespeed Insights, Mobile friendly
Alternativy na kontrolu responsivity stránek: Varvy.com
Alternativy na kontrolu rychlosti načítání stránek: Testmysite.thinkwithgoogle.com, Webpagetest.org, Tools.pingdom.com
„FREE nástroje“
Ač klientům nikdy „FREE SEO nástroje“ (typu seonastroje.cz) nedoporučuji (výsledky je pak akorát matou viz. můj článek o těchto nástrojích), tak pro okamžitý přehled se občas využít nějaký výstupy dají, zde je set (dle mého) těch nejpovedenějších:
Zdroje dat potřebné k analýze klíčových slov a tvorbě informační architektury
Pokud chcete vypracovat kvalitní analýzu klíčových slov potřebujete data, skutečně hodně dat, níže jsou sepsané odkazy na zdroje odkud můžete data brát:
- Sklik návrhy klíčových slov
- Adwords Keyword planner
- Google Trends
- Seznam statistiky
- Smallseotools
- Kwfinder
- Keywordtool
- Serpstat
- Ubersuggest
Další nástroje, které by Vám rozhodně neměli uniknout
- Strukturovaná data – jejich testování pomocí nástroje od Google a jejich tvorba pomocí Schema.org
- A/B testování – skvělé nástroje pro A/B testování: Unbounce, Abtasty, Optimizely, Vwo
- HEAT MAPY – sledování chování návštěvníků – Hotjar, Smartsupp
- Kontrola historie domény – Archive.org
- Distancování se od odkazu – typicky při penalizace, či při snaze odstranění spam odkazů – Nástroj od Google
- Pokročilé screeny obrazovky – Snagit Editor (skutečně skvělý nástroj ulehčující práci, kde z každého screenu lze udělat „mistrovské dílo“)
- Zkracování odkazu – Bitly
- Základní info a tipy k HTML – Jecas, Webdev.wiki
- Email marketing – Mailchimp
- Audit XML feedů – Mergado
- Vychytávky do prohlížeče Google Chrome – rozpoznání systému na kterém stránky běží – Wappalyzer, pokročilá práce s webem (možností zobrazení stránek bez zapnutých JavaScriptů) a mnoho dalšího – Web Developer
Slíbený přehled marketingových nástrojů v MIND mapě
Pokud cítíte na Vaší straně rezervy, dejte mi vědět a rád se Vám budu věnovat. Kontaktovat mě můžete buďto vyplněním kontaktního formuláře níže, nebo na můj e-mail (bronek@bronislavmarketing.cz) + jsem k dispozici na telefonním čísle: 728 580 073.
Nabízím své SEO služby i v dalších městech ČR, jako například v SEO v Ústí nad Labem, SEO v Teplicích, SEO v Olomouci, SEO v Praze, SEO v Brně, SEO v Ostravě, SEO v Hradci Králové, SEO v Liberci, SEO ve Znojmu, SEO v Českých Budějovicích, SEO v Karlovo Varech, SEO v Pardubicích, SEO v Kladně, SEO v Děčíně, SEO v Mostě, SEO v Litoměřicích, SEO ve Zlíně, SEO v Plzni, SEO v Jihlavě atp.
Ve vyhledávačích mě naleznete i na další klíčová slova, jako například: online marketing Plzeň, online marketing Olomouc, online marketing Praha, online marketing Brno, online marketing Ostrava, online marketing Zlín, online marketing České Budějovice, SEO specialista Brno, SEO konzultant Brno, Optimalizace pro vyhledávače SEO, Optimalizace SEO, SEO optimalizace cena, SEO optimalizace eshopu, SEO optimalizace pro vyhledávače, SEO, SEO optimalizace www stránek, SEO optimalizace webových stránek, SEO optimalizace stránek, SEO optimalizace pro vyhledávače profesionálně, SEO kompletní optimalizace webu, Tvorba webu a seo optimalizace a mnohé další.